Omaha beach - memorial place

Hejsan!
Under våran frankrike-resa som forfarande håller på, så var vi på omaha Beach!
För er som inte vet vad det är så berättar jag lite kort om det.

Omaha Beach var kodnamnet på en del av norra Frankrikes kustremsa, från Sainte-Honorine-des-Pertes till Vierville-sur-Mer, som de allierade landsteg på i Operation Overlord, under andra världskriget. På den 5,6 km långa strandremsan landsteg amerikanska trupper - V armékåren under befäl av generalmajor Leonard Gerow - bestående i huvudsak av den stridsvana 1. infanteridivisionen (The Big Red One) och den tämligen färska 29. infanteridivisionen. Förlusterna blev stora på grund av kraftigt tyskt försvar men operationen räknades ändå som en framgång. Den oprövade 29. infanteridivisionen tillsammans med åtta jägarkompani, omdirigerade från Pointe du Hoc, hade order att anfalla strandens västra flank. 1. infanteridivisionens mål var den östra delen. Detta var deras tredje amfibiska anfall i kriget (Afrika och Sicilien var de första två). Huvudmålet med invasionen på Omaha Beach var att säkra stranden mellan Port-en-Bessin och floden Vire, innan de tog sig vidare söderut mot Saint-Lô.  // taget från wikipedia

Så nu vet vi lite vad Omaha Beach är för något! Det är alltså där som Amerikanerna landsteg under andra världskriget.
Här ser ni bilder från amerikanske ''kyrkogården''. Det är mer än 2 000 soldater som ligger begravda här. Några var det namn på men några var det inte. Ska visa er exempel sedan på bild.

När jag kom dit och såg alla gravar så var jag så otroligt chockad. Jag hade ingen aning att det var så vacker där.
allt var så väl omhändertaget och fint. Dom hedrade verkligen sina soldater. Visst var det ett starkt intryck man fick.
Nämligen att dom som var begravda där var inte ens över åldern 25 liksom. Dom var mellan 16-22 ungefär.
Tänk alla mammor och pappar och syskon och släktingar som förlorade sin son. Det är verkligen hemskt!
Andra världskriget var hemskt och kan inte förstå dom som säger att det aldrig har inträffat, för ja det finns dom som påstår det. Jag hoppas att det är sista världskriget som denna värld kommer att ha!

Det kom några enstaka tårar när jag gick bland gravarna och läste namnen. På en grav så fanns det tillochmed en bild på killen. Då brast det... Men nog om hur jag grät, tänkte visa er hur det såg ut istället.


Här ser ni några marmorkors.
Tänk att det fanns 2 000 sådana kors här.


Kors.....


Såhär står det på dom korsen där man inte kunde identifera soldaten.
På varje rad så var det också ett radnummer och sen på korsen var det ett nummer.
Detta gjorde man då för att man ska hitta personen man letar efter.
Dvs släktingar som ska lämna blommor på korset.


Här ser ni släktingar som har lämnat blommkrans.
Och också en bild på honom!
Här kom det allt några tårar kan jag säga... hehe ^^

Efter jag såg detta stället så ser man med andra ögon på hur världen kan vara.
Det var både hemskt, sorgligt, intressant att se detta.
Men det var värt det.

Pusshej <3

Kommentarer
Postat av: Danielle

2009-06-25 @ 19:37:23
Postat av: Danielle

åh baby! det låter som en underbar resa än så länge! jag vill att du ska komma hem nu.. ^^ saknar dig love! men vi ses på svung! vi skall ju åka i samma buss så :D yaay. <3

2009-06-25 @ 19:38:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0