Valborgsmässoafton!

Så idag är det alltså valborg! Jag blev lite nyfiken på varför vi firade valborg egentligen för har ingen aning varför.
Så vänta lite så ska ja bara googla! ;D
Lite om Valborg:
På många platser i Finland och Sverige firas helgen genom att bränna bål och på vissa platser med fyrverkerier och smällare.
Valborgselden, valborgsmässobålet eller, kanske i folkmun populäraste, majbrasa, ska inte förväxlas med en vårdkase som är en eld som varnar för krig eller örlog.)
 På hednisk tid firade man i Norden en äldre högtid som var kopplad till de döda.
Gränsen mellan de levande och de döda ansågs vara svagast under just denna natt.
De flesta svenskar firar inte heliga Valborg, utan våren och firandet går längre tillbaka i tiden än kristendomen.
Eldar tändes inte mot häxor utan för att bränna det gamla och ge plats för det nya.
Dagens valborg:
Jag själv tror att dom flesta nuförtiden ser valbrg som en extra dag att gå ut med polare och supa, speciellt ungdommar eftersom dom är lediga dagen efter pga av 1 Maj. Jag själv hade ingen aning om varför valborgsmässoafton fanns och jag tror inte heller att andra gör det heller. Men men, så är det väl! Man kan inte ändra på människor!
Det är verkligen synd att folk bara inte kan ha en mysig valborg utan att supa sej fulla! Speciellt ungdommar!

Nu ska jag äta klart mina mackor och gå ut och njuta av det härliga vädret! :)
Sola och bli brun vetja!

Pusspåeralla<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0